Pobiegnij po zdrowie i radość

pic11
9 września

Forest Gump wypowiedział słynne słowa „zawsze, gdy gdzieś szedłem, to biegłem” i przez to stał się filmową ikoną biegaczy, którzy tak jak on, któregoś dnia po prostu postanowili wstać i biec. Jak twierdzą, z każdym pokonanym kilometrem zwiększa się poziom ich szczęścia. Brzmi jak mocna przesada? Warto samemu przekonać się, o co w tym wszystkim biega.

Co nam daje bieganie?

  • badania naukowe udowadniają, że regularny jogging wydłuża życie kobiet o 5 lat, a mężczyzn nawet do 6. Zatem, jeśli życie Ci miłe, postaraj się biegać optymalnie 60 – 150 minut tygodniowo
  • bieganie poprawia krążenie, uodparnia organizm, hartuje go i zwiększa tolerancję na gwałtowne zmiany ciśnienia atmosferycznego
  • działa jak antydepresant. Istnieje takie zjawisko, jak „runner’s high”, który jest stanem euforycznym, uaktywniającym się podczas długotrwałego biegu. Powoduje zwiększoną odporność na ból, zmęczenie i stres
  • trenując jogging stracisz niechciane kilogramy. Intensywny bieg pozwala spalić tkankę tłuszczową, dzięki czemu poczujesz się lżej. Ponadto, dzięki tej dziedzinie aktywności zbudujesz tkankę mięśniową
  • bieg usprawnia funkcjonowanie mózgu. Naukowcy z uniwersytetu z Maryland udowodnili, że regularne bieganie powoduje wzrost setek tysięcy „szarych komórek”. Ma to związek ze zwiększonym dopływem krwi i wyższymi stężeniami hormonów, które wydzielają się wskutek aktywności fizycznej.

Jak zacząć?

Jak widać, bieganie przynosi wiele korzyści. Zaletą tego sportu jest też to, że niewiele potrzeba, aby zacząć go uprawiać. Wystarczy zakupić dobrze amortyzujące obuwie sportowe, przywdziać wygodny strój, wstać z kanapy i biec, gdzie nas nogi powiodą. Należy przy tym pamiętać o kilku przydatnych zasadach: lepiej omijać chodniki, gdyż twarde podłoże sprzyja kontuzjom; rozgrzewka przed biegiem pomoże organizmowi przygotować się do pracy fizycznej, co wiąże się z lepszymi efektami i uniknięciu kontuzji; a po skończonym wysiłku dobrze jest porozpieszczać mięśnie porządnym strechingiem.

Web Spectrum 2017