Układ smarowania, jego elementy i zadania

pic9
26 listopada

Układ smarowania w naszym samochodzie jest jak nasz krwioobieg. Dlaczego? Tak jak serce człowieka za pomocą żył oraz tętnic rozprowadza po organizmie krew, tak pompa robi z olejem. Ciekawostką jest także, że pojemność krwi dorosłego człowieka wynosi 5 litrów, jak w przypadku pojemności miski olejowej samochodu o średniej klasie.

Podstawowe zadania układu smarowania

Do głównych zadań układu smarowania należy dostarczanie oleju silnikowego do konkretnych części w celu zmniejszenia ich zużycia oraz chłodzenie elementów, które współpracują z jednostką, a także usuwanie osadów oraz zanieczyszczeń poza silnik.

Główne elementy układu smarowania

Do podstawowych elementów układu smarowania należą:

  • kanały dostarczające ole do pozostałych elementów,
  • smok oleju, czerpiący olej z miski olejowej,
  • zawór bezpieczeństwa, który zapobiega wytworzeniu się zbyt wysokiego ciśnienia,
  • pompa oleju, utrzymująca w ruchu olej oraz ciśnienie,
  • wlew oleju,
  • wymienny filtr,
  • chłodnica,
  • czujnik ciśnienia oleju ze wskaźnikiem.

Warto pamiętać, iż ciśnienie oleju jest jednym z głównych parametrów, które skutecznie mogą pomóc nam w zdiagnozowaniu stanu danego silnika. Bardzo zużyte, z wysokim przebiegiem, będą odznaczać się niższym ciśnieniem.

Web Spectrum 2017